انتخاب لاروها برای پیوند ملکه

ما چقدر بايد در انتخاب لاروها براي پيوندزدن دقت داشته باشيم؟

همانطور كه شما ميدانيد زنبورها موجوداتي وسواس نيستند، مثلاً توليد ملكه در شرايطي كه يك بچه مصنوعي از كلني با كمترين لارو جوان گرفته ميشود، زنبورها از لاروهاي پير ملكه توليد ميكنند كه اين ملكه ها پس از ١٠ روز متولد شده و بي كيفيت خواهند شد. اين بهترين دليل براي توضيح وسواس نبودن زنبورها ميباشد.
ساندا
و بكا با تحقيقات انجام شده نشان دادند كه ملكه هايي كه از لاروهاي پيرتر از ٤٨ ساعته توليد شده اند وزن كمتري دارند و از تعداد لوله هاي تخمي كمتري برخوردار ميباشند.

 

تفاوت يك ملكه كه از لارو جوان و در شرايط پرورشي خوب توليد شده است ( سمت چپ ) با ملكهاي كه از لارو مسن توليد شده ( قابل توجه كه قفسه  سينه ملكه سمت راست 1/8 ميليمتر كوچكتر از ملكه تكامل يافته است )

در تصویر ملكه سمت چپ يك ملكه كاملاً قوي و سالم است در صورتيكه ملكه سمت راست كه از لارو پير توليد شده است يك ملكه ضعيف و كوچك است كه با گرفتن هر دو ملكه از ناحيه سينه ميتوانيد دقيقاً به اين موضوع پي ببريد.
مسئله مهم در توليد ملكه باكيفيت ، ميزان تغذيه ژله رويالي است كه لارو دريافت ميكند. حتي اگر لاروها در ٤٨ ساعته اوليه دوره لاروي خود رشد كاملي نداشته باشند، اما پس از آن مقدار بيش از حد معمولي ژله رويال دريافت كنند، ميتوانند بخوبي نقصان رشد در مراحل قبل را جبران كنند. از اين طريق ملكه هايي كامل وقوي متولد خواهند شد. حجرهاي كه ميزان زيادي ژله رويال در ته آن اضافه مانده است، نشانگر اين است كه ملكه ي متولد شده از لحاظ دريافت تغذيه بهترين شرايط را پشت سر گذاشته است. چنانچه ژله ي رويالي در انتهاي سلول باقي نمانده باشد، نشانگركامل نبودن تغذيه ي لارو در حين رشد مي باشد. انعكاس وضعيت رشد ملكه هاي توليد شده به دوران تغذيه بر ميگردد .
تغديه ي لارو
در دماي مناسب، نتيجه عالي به همراه خواهد داشت. به ندرت ميتوانيد شاهد تولد ملكه هاي تكامل يافته از يك سري پرورشي با تعداد زياد وشاخونهاي كوچك باشيد.

 

    

منبع : کتاب پرورش و اصلاح نژاد کاربردی زنبورعسل - مهندس عطاییان